Copex heeft een rijke historie binnen de Nederlandse expeditie. Wij zijn trots op wie wij zijn en op onze geschiedenis die veelzijdig en gedurfd genoemd mag worden.
Pionierend en toonaangevend. Zo wordt Copex omschreven in haar beginjaren. Deze eigenschappen kenmerken ons karakter nog steeds. Al ruim 100 jaar is Copex succesvol op de Nederlandse en internationale markt.
De Bond van Bloembollen handelaren (anno 1900) richt in Hillegom een expeditie coöperatie op als tegenwicht tegen de onderlinge prijsafspraken van beurtschippers: COPEX.
De oprichting van Coöperatief Expeditiebedrijf Copex G.A. in Rotterdam is op 23 juni 1921 een feit. Een onafhankelijk zeevracht expeditiebedrijf, met specialisatie in onder andere het doen vervoeren van bloembollen. Bijkantoren worden geopend in Amsterdam en Hillegom en in 1922 ook in New York, London en Manchester.
1945
In de oorlogsjaren worden opslagruimten van Copex gevorderd en breekt een moeilijke tijd aan. Na de oorlog worden tijdens de wederopbouw de contacten met alle buitenlandse relaties weer aangehaald. De export begint als vanouds te draaien en de handel breidt zich met sprongen uit. Het spoorvervoer vermindert stelselmatig en het internationale autovervoer komt op gang.
1950
In de jaren ’50 worden een aantal Copex reisbureaus opgericht voor met name zaken- en toeristen reizen. De kantoren worden in 1988 verkocht wat het einde van een bijzonder tijdperk in onze geschiedenis betekent.
1952
Het traditionele bloemencorso in Lisse. Copex rijdt mee met een eigen praalwagen, opgebouwd door het voltallige personeel en bestaande uit geurende hyacinten. Met Jacoba van Beieren op de troon wint Copex de eerste prijs in de categorie 'Amateurs'.
1962
Op Schiphol-Oost wordt op een klein stekje Copex Air opgericht. Import en exportzendingen van bloembollen zijn de basis van het succes. Daarnaast worden algemene handelsgoederen vervoerd. Copex Air groeit uit tot een van de grootste Nederlandse luchtvrachtexpediteurs.
1964
Expeditiebedrijf Van Oppen & Co is overgenomen, belangrijk voor de wegvracht ontwikkeling van de algemene expeditie. Samen met de verhuisafdeling wordt dit ondergebracht in Hillegom. In 1974 worden de verhuisactiviteiten en industriële verpakkingen van Dhr. Schut uit Vlaardingen overgenomen en Schut-Copex opgericht. Enige jaren later verandert de naam in Movers & Packers.
1970
Copex verhuist van Calandstraat 66, 3e etage, naar Eemhavenweg 18 op de Rotterdamse Heijplaat. Met ruime loodsen, spooraansluiting en een eigen kade. Later wordt nieuwbouw op Eemhavenweg 16 gerealiseerd.
1971
Het succes van de luchtvrachtdivisie vereist een goed agentennetwerk en op initiatief van Copex Air wordt samen met 14 andere Europese luchtvrachtexpediteurs het agentennetwerk IASA opgericht.
1975
Zeecontainervervoer is sinds de eind jaren ’60 in opkomst. Toch worden in Rotterdam midden jaren ’70 nog regelmatig schepen met de hand gelost en geladen, ook bij Copex aan de kade.
1988
Copex Air heeft als eerste EEG goedkeurde koel- en vriesruimten op Schiphol. Hier kunnen diepgevroren vleesbouten geladen en gelost worden. Handig voor als er in het weekend gevlogen wordt. Zo kan op vrijdag het vlees aangeleverd worden dat op zondagavond gaat vliegen.
1990
Een ambitieus masterplan voor Schiphol is geïntroduceerd. Onze nationale luchthaven gaat verbouwen en haar capaciteit verdubbelen. Door herinrichting wordt Schiphol Oost steeds meer een vrachtgebied. Dit betekent een behoorlijke groei in de luchtvrachtactiviteiten, zo ook bij Copex.
1994
De ECT Delta/Sealand terminal op de Maasvlakte wordt als eerste in de wereld uitgerust met onbemande "Automated Guided Vehicles" en "Automated Stacking Cranes". De jaren ’90 zijn kenmerkend voor innovatieve groei in de Nederlandse logistieke sector.
2004
Copex blijft zich ontwikkelen. Naast het behalen van het ISO 9001:2000 certificaat in 1994 en HACCP in 2004 zijn temperatuur gecontroleerde loodsen opgeleverd. Copex Road en Movers & Packers betrekken de nieuwbouw in Hillegom.
2006
Copex krijgt haar eigen tulp ter gelegenheid van het 85 jarig bestaan en haar verdiensten voor de Bollenstreek. De “Copex tulp” is officieel geregistreerd bij de KAVB en krijgt karakteristieke eigenschappen als sterk, kleurrijk en duurzaam mee.
2010
Op Schiphol wordt in 1988 het nieuwe Copex Air kantoor met aangrenzende loodsruimte aan de Toekanweg opgeleverd. 22 Jaar later volgt de verhuizing naar de huidige locatie aan de Folkstoneweg.
2011
In 2011, na 41 jaar op de Rotterdamse Heijplaat, verhuist Copex naar het nieuwe pand in het nabij gelegen Pernis, centraal gelegen in het hart van de Rotterdamse haven.
2012
Copex Air, Maritime, Road en Movers&Packers gaan gezamenlijk verder onder de naam Copex vanaf de vertrouwde locaties op Schiphol, in Rotterdam en Hillegom. Het logo is vernieuwd, zo ook de huisstijl en de website.
2014
Copex en de Douane starten met een pilot 'remote scannen' waarbij het doel is een efficiëntere afhandeling van luchtvrachtzendingen te bewerkstelligen.
Copex is geautoriseerd om de door de Douane geselecteerde vrachtzendingen zelf via de eigen x-ray te scannen en deze scanbeelden vervolgens realtime aan de Duoane beschikbaar te stellen. De Douane draagt zorg voor het op afstand ontvangen, uitlezen en analyseren van scanbeelden. Dit bevordert een snelle, efficiënte en veilige vrachtafhandeling voor zowel bedrijfsleven als de overheid.
2015
94 jaar in de bloei van ons leven!
Begin vorige eeuw hadden een aantal slimme beurtvaarders een kartel gevormd die onderling de vervoerstarieven regelden. Voor de bloembollen-exporteurs was dit een bron van ergernis want voor bloembollen rekenden zij hogere vervoerstarieven dan voor andere goederensoorten.
Dit gaf zoveel frustratie bij de bloembollen-exporteurs uit die tijd dat zij uiteindelijk een eigen expeditie-organisatie in het leven riepen.
Het begin van Copex!
Enkele feiten:
Op 14 juni 1921 bracht een commissie van voorbereiding een rapport uit;
Op 23 juni 1921 werd officieel Coöperatief Expeditiebedrijf Copex G.A. opgericht;
Op 1 juli van datzelfde jaar werd in Rotterdam het hoofdkantoor gevestigd en werden er bijkantoren in Amsterdam en Hillegom geopend.
De eerste zendingen, met bestemming Engeland, werden op 12 juli behandeld, spoedig gevolgd door zendingen naar Scandinavië en Amerika.
Vandaag de dag is Copex een bloeiende logistieke dienstverlener met nog altijd vestigingen in Rotterdam, Hillegom en Amsterdam (Schiphol) en gespecialiseerd in de nichemarkten Agricultuur, Coolchain, Dierentransport, Paardentransport en Waardetransport.