Coronavirus

article full

Coronavirus

Copex volgt de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) en de impact op onze toeleveringsketen op de voet, terwijl de veiligheid van onze klanten, partners en medewerkers wordt gewaarborgd.

Wij volgen de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Nederlandse RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

Hieronder treft u een gedetailleerd overzicht aan van de impact van het coronavirus op de supply chain. Het coronavirus heeft buitengewone uitdagingen opgeleverd. U kunt er zeker van zijn dat wij alles in het werk stellen om het serviceniveau dat u van Copex gewend bent, te behouden.

Algemeen:

  • Wij bieden alle diensten aan.
  • Alle Copex vestigingen zijn operationeel terwijl de veiligheid van ons personeel wordt gewaarborgd.


Sales:

  • Onze salesmedewerkers mogen weer fysiek klanten bezoeken maar met inachtneming van alle hygiënemaatregelen. 
  • Onze commerciële teams analyseren elke zending om u de beste oplossing te bieden.

 

BELANGRIJKE INFORMATIE

Luchtvracht:
De COVID-19 pandemie heeft nog altijd een grote impact op het wereldwijde vliegverkeer. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben een heel beperkt vluchtschema.
De beschikbare capaciteit voor vrachtvervoer is derhalve gering en kan door lokale ontwikkelingen op hele korte termijn veranderen.

Voor meer informatie over de situatie in de luchtvaart verwijzen wij u naar de website van ACN, de brancheorganisatie voor de luchtvrachtindustrie in Nederland.

Zeevracht:
Op dit moment is de scheepscapaciteit van/naar het Verre en Midden Oosten nog beperkt. Schepen zijn tot eind november volgeboekt en alle vervoerders hanteren een toeslag in het hoogseizoen.
Bovendien hebben verschillende landen nog steeds te maken met het coronavirus (COVID-19) waardoor er vertraging van de lading kan ontstaan.

Verschillende rederijen en terminals hebben al aangekondigd dat ze geen extra ligtijd zullen toekennen. Wij willen erop wijzen dat de verladers, op basis van de BL-voorwaarden, verantwoordelijk blijven voor de lading en de gemaakte kosten, onafhankelijk van de overeengekomen Incoterms met de ontvanger.

Wegtransport:

Voordat u uw zending verstuurt, zorg er dan voor dat de ontvangende partij geopend is en uw zending kan ontvangen. Om ervoor te zorgen dat onze supply chains operationeel blijven, plannen we onze transport- en opslagcapaciteiten zorgvuldig. Zendingen die niet kunnen worden afgeleverd, zullen worden geretourneerd of tijdelijk worden opgeslagen. Alle gemaakte kosten worden doorberekend aan de afzender.

De afhandeling van documenten binnen ons netwerk wordt tot nader order opgeschort. Dit geldt niet voor douanedocumenten. Wij verzoeken u vriendelijk om alle documenten in een zak met afleveringsbonnen direct bij de zending te voegen.

Bewijs van aflevering handtekeningen: als de ontvanger weigert te tekenen op glas of op het fysieke bewijs van aflevering, worden onze chauffeurs geïnstrueerd om te vragen naar de naam en de ID van de ontvanger.

Sommige landen hebben nu één of meerdere grenscontroleposten gesloten. Hoewel deze maatregelen meestal niet van toepassing zijn op vrachtvervoer, kunnen ze toch leiden tot omleidingen en vertragingen als gevolg van gezondheidscontroles en verkeersopstoppingen. Het gevolg is dat we de reguliere doorlooptijden niet meer kunnen garanderen. Helaas worden we geconfronteerd met kostenstijgingen vanwege de wachttijden. In geval van overmacht (force majeure) zullen wij deze kosten aan u moeten doorberekenen.

Als gevolg van maatregelen die door verschillende landen zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tot een minimum te beperken, kunt u langere transittijden verwachten. 

De informatie is geverifieerd en up-to-date op het moment van de creatie. De situatie verandert echter snel - we zullen deze webpagina blijven updaten.

21/10/2020: Ierland - nationale lockdown - transport is essentieel en is toegestaan.
22/10/2020: Tsjechië - nationale lockdown - alle grensovergangen blijven open.
22/10/2020: Spanje - nationale lockdown voor een groot aantal gebieden - er worden vertragingen verwacht als gevolg van politiecontroles.
29/10/2020: Frankrijk - nationale lockdown vanaf 30 oktober - controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen.
29/10/2020: Duitsland - lockdown 'light' - controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen.
3/11/2020: Oostenrijk - nationale lockdown tot in ieder geval 6 december - controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen. Vertragingen worden verwacht.
3/11/2020: Griekenland - nationale lockdown - er worden vertragingen verwacht.
3/11/2020: Verenigd Koninkrijk - nationale lockdown - controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen. UPDATE: chauffeurs die de afgelopen 14 dagenin Denemarken zijn geweest, zal toegang tot het Verenigd Koninkrijk worden ontzegd - indien de chauffeur een UK resident is, zal hij/zij 14 dagen in quarantaine moeten.
5/11/2020: Italië - regionale lockdown uitgebreid - er worden vertragingen verwacht. Controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen. Vertragingen worden verwacht.
5/11/2020: Litouwen - lockdown met ingang vanaf 11 november - er worden vertragingen verwacht. Controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen.
5/11/2020: Zwitserland - maatregelen worden aangescherpt - er worden vertragingen verwacht.
6/11/2020: Denemarken - regionale lockdown (Nordjylland)- er worden vertragingen verwacht. Controleer of de ontvangende partij de goederen in ontvangst kan nemen.

Veranderingen in de huidige situatie en verdere vertragingen kunnen worden verwacht. Dit geldt voor alle landen. Als u op zoek bent naar de status van een bepaald land of een bepaalde postcode, neem dan contact op met de afdeling Customer Service of Sales van uw Copex kantoor.

Het coronavirus heeft buitengewone uitdagingen opgeleverd. U kunt er zeker van zijn dat wij alles in het werk stellen om het serviceniveau dat u van Copex gewend bent, te behouden.

De informatie in deze nieuwsbrief is geverifieerd en up-to-date ten tijde van de totstandkoming. De situatie verandert echter snel. Het is mogelijk dat bepaalde informatie ontbreekt in deze nieuwsbrief. Wij zullen u regelmatig op de hoogte houden. 

Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met uw lokale contactpersoon bij Copex, dit kan per e-mail of telefonisch.