Coronavirus

article full

Coronavirus

Copex volgt de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) en de impact op onze toeleveringsketen op de voet, terwijl de veiligheid van onze klanten, partners en medewerkers wordt gewaarborgd.

Wij volgen de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Nederlandse RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

Hieronder treft u een gedetailleerd overzicht aan van de impact van het coronavirus op de supply chain. Het coronavirus heeft buitengewone uitdagingen opgeleverd. U kunt er zeker van zijn dat wij alles in het werk stellen om het serviceniveau dat u van Copex gewend bent, te behouden.

Algemeen:

  • Wij bieden alle diensten aan.
  • Alle Copex vestigingen zijn operationeel terwijl de veiligheid van ons personeel wordt gewaarborgd.


Sales:

  • Onze salesmedewerkers mogen weer fysiek klanten bezoeken maar met inachtneming van alle hygiënemaatregelen. 
  • Onze commerciële teams analyseren elke zending om u de beste oplossing te bieden.

 

BELANGRIJKE INFORMATIE

Luchtvracht:
Om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te voorkomen is er een beperking van het vliegverkeer opgelegd naar en vanuit risicolanden. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten geannuleerd. Dit kan er toe leiden dat de capaciteit voor vrachtvervoer tussen Nederland en de betreffende landen afneemt omdat reguliere passagiersvluchten met vracht in het ruim niet meer kunnen worden uitgevoerd.

Voor meer informatie over de situatie in de luchtvaart verwijzen wij u naar de website van ACN, de brancheorganisatie voor de luchtvrachtindustrie in Nederland.

Zeevracht:
Op dit moment is de scheepscapaciteit van/naar het Verre en Midden Oosten, U.S.A. en Latijns-Amerika nog beperkt. Schepen zijn tot eind juni volgeboekt en alle vervoerders hanteren een toeslag in het hoogseizoen.
Bovendien hebben verschillende landen een lockdown opgelegd, waardoor het laden en afleveren van de lading zwaar onder druk komt te staan.

Verschillende rederijen en terminals hebben al aangekondigd dat ze geen extra ligtijd zullen toekennen. Wij willen erop wijzen dat de verladers, op basis van de BL-voorwaarden, verantwoordelijk blijven voor de lading en de gemaakte kosten, onafhankelijk van de overeengekomen Incoterms met de ontvanger.

Wegtransport:

Tijdens de lockdown in Frankrijk, Italië en Spanje was het onmogelijk zendingen aan de geadresseerden te leveren en werden deze teruggestuurd naar onze warehouses en depots. Daar de overheden van deze landen nu stappen ondernemen om bedrijven te heropenen (of reeds volledig zijn heropend), hebben we te maken met aanzienlijke vertragingen in de doorlooptijden en de leveringen.

Alle noodzakelijke stappen worden genomen om de achterstand weg te werken, inclusief extra ploegendiensten. Dit doen wij met inachtneming van de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en partners, wat onze topprioriteit blijft.


Belangrijke informatie - wegtransport algemeen

  • Voordat u uw zending verstuurt, zorg er dan voor dat de ontvangende partij geopend is en uw zending kan ontvangen. Om ervoor te zorgen dat onze supply chains operationeel blijven, plannen we onze transport- en opslagcapaciteiten zorgvuldig. Zendingen die niet kunnen worden afgeleverd, zullen worden geretourneerd of tijdelijk worden opgeslagen. Alle gemaakte kosten worden doorberekend aan de afzender.
  • De afhandeling van documenten binnen ons netwerk wordt tot nader order opgeschort. Dit geldt niet voor douanedocumenten. Wij verzoeken u vriendelijk om alle documenten in een zak met afleveringsbonnen direct bij de zending te voegen.
  • Bewijs van aflevering handtekeningen: als de ontvanger weigert te tekenen op glas of op het fysieke bewijs van aflevering, worden onze chauffeurs geïnstrueerd om te vragen naar de naam en de ID van de ontvanger.
  • Sommige landen hebben nu één of meerdere grenscontroleposten gesloten. Hoewel deze maatregelen meestal niet van toepassing zijn op vrachtvervoer, kunnen ze toch leiden tot omleidingen en vertragingen als gevolg van gezondheidscontroles en verkeersopstoppingen. Het gevolg is dat we de reguliere doorlooptijden niet meer kunnen garanderen. Helaas worden we geconfronteerd met kostenstijgingen vanwege de wachttijden. In geval van overmacht (force majeure) zullen wij deze kosten aan u moeten doorberekenen.
  • Als gevolg van maatregelen die door verschillende landen zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tot een minimum te beperken, kunt u langere transittijden verwachten. 

De informatie is geverifieerd en up-to-date op het moment van de creatie. De situatie verandert echter snel - we zullen deze webpagina blijven updaten.

Veranderingen in de huidige situatie en verdere vertragingen kunnen worden verwacht. Dit geldt voor alle landen. Als u op zoek bent naar de status van een bepaald land of een bepaalde postcode, neem dan contact op met de afdeling Customer Service of Sales van uw Copex kantoor.

Het coronavirus heeft buitengewone uitdagingen opgeleverd. U kunt er zeker van zijn dat wij alles in het werk stellen om het serviceniveau dat u van Copex gewend bent, te behouden.

De informatie in deze nieuwsbrief is geverifieerd en up-to-date ten tijde van de totstandkoming. De situatie verandert echter snel. Het is mogelijk dat bepaalde informatie ontbreekt in deze nieuwsbrief. Wij zullen u regelmatig op de hoogte houden. 

Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met uw lokale contactpersoon bij Copex, dit kan per e-mail of telefonisch.